רשומות בנושאי תרגול, תנועתיות, קטלבלס, יוגה, תרבות ותובנות אחרות.

חנוכה

רבים מאתנו מציינים את חג החנוכה על ידי קישוט עץ ירוק, סעודת הודיה משפחתית, הודו ממולא, דונטס והענקת מתנות זה לזה. אני מציע לחגוג את חג החנוכה בדרך מקורית ומעט שונה. בתקופת בית המקדש השני היוונים שלטו בארץ ישראל וגזרו על היהודים שורת גזרות – איסור על ברית מילה, איסור על כשרות, איסור שמירת שבת וחגים, איסור על הנחת תפילין, לבישת ציצית ועוד – כל אלה נועדו לשים קץ לתרבות היהודית. על פי המסורת היהודית, חג החנוכה הוא חג ניצחונם של החשמונאים במרד נגד היוונים, חנוכתו מחדש של בית המקדש. בעקבות גזירות אנטיוכוס וחילול בית המקדש, התקוממו היהודים נגד השלטון היווני ונגד היהודים המתייוונים, שלחצו על אנטיוכוס לעזור להם לחסל את יהדותה של ארץ היהודים ושתפו עמו פעולה, ובעקבות הניצחון הצליחו היהודים להשיג עצמאות מדינית ראשונה מאז חורבן בית ראשון וחזרו לקיים מחדש את התרבות היהודית בארץ ישראל. ובשנה שאחרי חנוכת המקדש קבעו לחגוג את חג החנוכה.

זהו חג של ניצחון הרוח על הכוח, עם ישראל שרד את יבוסים, את הפלישתים, את האימפריה ההלניסטית, הרומית, הביזנטית, הממלוכית… כולם התנדפו. העם היהודי ידע לשרוד כעם בזכות שימור מורשת תרבותית של 3500 שנה. בחג החנוכה הקרוב, ​ציינו את נס פח השמן (פח השמן שדלק שמונה ימים) על ידי הדלקת נרות חנוכה בשמונת ימי החנוכה. למדו את ילדכם את אמירתו המפורסמת של שמעון התרסי (ספר מקבים א, טו' לג-לד) : "לא ארץ נוכריה לקחנו ולא ברכוש זרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו, אשר בידי אויבינו בעת מן העיתים בלא משפט נכבשה. ואנחנו כאשר הייתה לנו עת, הושיבונו נחלת אבותינו" האמירה הזו יכולה לשמש אותם גם היום.

חנוכה שמח, מעט אור דוחה הרבה מן החושך.

תגובות על התרגול , הצעות לשיפור…

באותו נושא :

דילוג לתוכן